Andrahandsuthyrning

Att hyra ut i andra hand innebär att du upplåter sin lägenhet till någon annan som skall använda den självständigt.

Man måste ha styrelsens samtycke för att få hyra ut sin lägenhet. Den som utan lov upplåter sin lägenhet till annan riskerar att förlora sitt upplåtelseavtal.

Om du har beaktansvärda skäl kan du hyra ut din lägenhet i andra hand.
Skälen kan vara tillfälligt arbete eller studier på annan ort, sjukhusvistelse, provboende i parförhållande eller vård av nära anhörig.

Tillstånden om andrahandsuthyrning är alltid tidsbegränsade och tidsperioden måste alltid kunna styrkas med intyg. Varje ansökan prövas särskilt.
Förstahandshyresgästen svarar för att hyran betalas och för att andrahandshyresgästen sköter sig för övrigt.

En skriftlig ansökan måste göras till styrelsen. Handläggningstiden är ca 1-2 månader beroende på hur ansökan kommer in i förhållande till styrelsemöterna.

Föreningen har rätt att ta ut en avgift om max 10% av basbeloppet

Föreningen tillhandahåller blankett för ansökan